مقالات

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
9099 بازدید

عیوب انکساری چشم  شامل نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم از جمله مشکلات چشمی هستند که تقریبا 50 درصد از انسان‌های دنیا را درگیر می‌کنند. بسیاری از افراد در میانسالی مجبور به استفاده از عینک می‌شوند و برخی نیز از سنین کودکی از عینک یا لنزهای تماسی برای برطرف کردن ضعف چشمان خود استفاده می‌کنند. در واقع استفاده از عینک یا لنز اولین راهکار درمانی برای برطرف کردن عیوب انکساری است که برای بیمار تجویز می‌شود. در صورتی که بیمار تمایل نداشته باشد از عینک استفاده کند، پزشک روش جراحی را به او پیشنهاد می‌دهد. در این بخش در مورد  عمل لیزیک چشم صحبت کرده و اطلاعاتی در مورد نحوه انجام عمل و سن مناسب برای این کار را در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

عیوب انکساری چشم و راه‌های برطرف  کردن آن

عیوب انکساری از جمله رایج‌ترین مشکلات چشمی هستند که تقریبا نیمی از مردم جهان را درگیر می‌کنند. این عیوب زمانی ایجاد می‌شوند که قرنیه چشم تغییر شکل داده و از حالت طبیعی خود خارج می‌شود. در این حالت نور به درستی بر روی شبکیه منعکس نمی‌شود و فرد دچار اختلال در بینایی می‌گردد. عیوب انکساری شامل نزدیک‌‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی می‌باشد که توسط عینک و لنزهای تماسی برطرف می‌شود. در واقع عینک یا لنز، نور وارد شده به چشم را اصلاح کرده و آن را به درستی بر روی شبکیه خم می‌کنند و از این طریق تصویر واضحی را ایجاد می‌نمایند.  

استفاده از عینک راحت‌ترین راه رفع مشکلات چشمی است، اما در برخی مواقع امکان‌پذیر نیست. به عنوان مثال فرض کنید یک ورزشکار، فوتبالیست، کشتی‌گیر، مامور آتش‌نشانی، نیروهای امدادی، ماموران انتظامی و ... دچار عیوب انکساری باشند. این افراد نمی‌توانند به راحتی از عینک استفاده کنند. استفاده از لنز نیز مشکلات خاص خود را دارند و ضمن گران بودن، نیاز به مراقبت‌هایی دارد که برای همگان مقدور نیست. از این رو، افراد ترجیح می‌دهند از راهکارهای دیگر برای رفع مشکلات چشمی خود استفاده نمایند. جراحی چشم یک راهکار دائمی است که با روش‌های متفاوتی چون پی آر کی، لازک و لیزیک انجام می‌شوند. در  واقع، اگر فرد تمایلی به استفاده از عینک نداشته باشد و بخواهد مشکل چشمان خود را به طور دائمی برطرف نماید، عمل جراحی چشم را انجام می‌دهد.

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک چشم

همان‌طور که در بالا مطرح شد، عمل جراحی چشم به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.  روش لیزیک، جدیدترین روش جراحی چشم است که به دلیل درد و التهاب کمتری که نسبت به روش‌های دیگر دارد، در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. در این روش ابتدا لایه قرنیه برداشته شده و عیب چشم با استفاده از اشعه اكسایمر بر طرف می‎‌گردد. در انتها، لایه قرنیه به جای اولیه خود بازگردانده می‌شود. روش لیزیک به دو دسته لیزیک کلاسیک و لیزیک فمتولیزیك تقسیم می‌شود. در لیزیک کلاسیک برای برداشتن لایه قرنیه از تیغ جراحی استفاده می‌شود و در فمتولیزیك این کار با استفاده از اشعه فمتولیزر انجام می‌شود. لیزیک فمتولیزیك جدیدترین روش جراحی انکساری است که دقت  بیشتر و عوارض کمتری نسبت روش‌های قبلی دارد.

سن مناسب برای انجام عمل لیزیک

یکی از مواردی که برای عمل لیزیک باید به آن توجه شود، سن بیمار است. ضعف بینایی در کودکان معمولا از حدود 13 تا 19 سالگی شروع می‌شود و پس از آن به میزان ثابتی می‌رسد. در طول این زمان کودک معمولا از عینک برای رفع مشکل بینایی خود استفاده می‌کند. پزشکان به هیچ عنوان انجام عمل لیزیک را برای کودکان توصیه نمی‌کنند و تا سن 18 سالگی این کار انجام نمی‎دهند. به این دلیل که چشم کودک تا سن 18 سالگی دائما در حال رشد است و اگر عملی بر روی آن انجام شود، بهبودی موقتی خواهد بود. در این صورت کودک باید در سال‌های بعد نیز جراحی‌های دیگری را برای اصلاح خود چشم انجام دهد. از این رو، عمل چشم کودکان و نوجوانان زیر 18 سال توصیه نمی‌شود.

عمل لیزیک برای افراد نزدیک به 40 سال  که دچار پیرچشمی شده‌اند نیز مناسب نمی‌باشد. پیرچشمی روند طبیعی افزایش سن است و زمانی ایجاد می‌شود که فرد انعطاف  لنزهای طبیعی چشم خود را از دست بدهد و این مسئله به مررور زمان تشدید می‌شود. در صورتی که مشکل ضعف بینایی فرد به دلیل پیرچشمی نباشد، انجام عمل لیزیک تا 50 سالگی قابل انجام است.

افرادی که بالای 50 سال سن دارند، دچار پیرچشمی و خشکی چشم هستند. به همین دلیل عمل لیزیک برای آنان غیرقابل انجام است. این افراد برای برگرداندن بینایی و رفع مشکلات چشمی از روش‌های دیگری استفاده می‌کنند. از این رو، به طور کلی می‌توان گفت سن مناسب برای انجام عمل لیزیک، 18 تا 50 سال می‌باشد و این کار در صورتی انجام می‌شود که فرد معیارهای لازم جهت انجام این عمل را داشته باشد.

در این مقاله در مورد عیوب انکساری چشم و انجام عمل لیزیک برای رفع این عیوب صحبت کردیم.  عمل لیزیک مطمئن‌ترین راه برای برطرف کردن مشکلات بینایی است که در سال‌های اخیر رواج زیادی پیدا کرده و موردتوجه بسیاری از پزشکان قرار گرفته است. اگر دچار مشکلات چشمی هستید و به دنبال یک راه‌حل دائمی می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم عمل لیزیک را انتخاب کنید و این کار را تحت نظر یک پزشک مجرب و حرفه‌ای انجام دهید.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲